
22 Μάι Η ιστορία του ΜΧ-5
Το ΜΧ-5 είναι το δημοφιλέστερο «σπορ» αυτοκίνητο στον κόσμο.
Οι αμερικάνοι λένε: «the answer is always miata».
Στα ελληνικά θα λέγαμε ότι το MX-5 είναι η πιο αξιόπιστη, διθέσια παιχνιδομηχανή που μπορεί κάποιος να αγοράσει χωρίς να είναι είναι στέλεχος πολυεθνικής.
Aν ζητούσες σήμερα από κάποιον Αμερικάνο που έζησε τη δεκαετία του ’80 να σου περιγράψει την αμερικάνικη αγορά αυτοκινήτου εκείνα τα χρόνια, μάλλον θα έπεφτε σε μίνι κατάθλιψη. Την ώρα που στην ευρωπαϊκή όχθη έβγαιναν αυτοκίνητα σαν τη Ferrari Testarossa και Lamborghini Countach, στην Αμερική τα πράγματα ήταν «ψόφια», αποτέλεσμα της πετρελαϊκής κρίσης των 70s.
Τα οικογενειακά αμερικάνικα σεντάν της εποχής ήταν βαριά και προχειροφτιαγμένα, με κακής ποιότητας υλικά και κινητήρες καθόλου φιλικούς για την τσέπη. Τα πάλαι ποτέ «muscle cars» διένυαν την αισθητική τους παρακμή και τα βρετανικά «σπιρτόζικα» roadsters, είχαν και αυτά, χάσει την αίγλη των περασμένων δεκαετιών.
Με λίγα λόγια, εκείνη την περίοδο στις Η.Π.Α επικρατούσε ένα κλίμα έλλειψης ταυτότητας και φαντασίας από τις αυτοκινητοβιομηχανίες.
Ενώ λοιπόν η δεκαετία τελείωνε και το τείχος του Βερολίνου κατέρρεε, το τοπίο άρχισε να ξεκαθαρίζει σιγά-σιγά. Νέοι παίχτες άρχισαν να παρουσιάζουν τα προϊόντα τους στην αμερικανική αγορά και οι Ιάπωνες έκαναν γρήγορα τη διαφορά, παίρνοντας το πάνω χέρι. Τα οικονομικά, αξιόπιστα και πλήρως εξοπλισμένα αυτοκίνητα εκ της Ανατολής έμοιαζαν να συμβαδίζουν πλήρως με τις ανάγκες του μέσου καταναλωτή.
Παρ’ όλα αυτά, ήταν προφανές ότι κάτι έλειπε από την αγορά. Στις 9 Φεβρουαρίου του 1989 στην Έκθεση του Σικάγο, η Mazda κάλυψε αυτό το κενό παρουσιάζοντας ένα ασυνήθιστα μικρό (για τα αμερικανικά δεδομένα) roadster με τον κωδικό MX-5 (ή Miata για τους Αμερικάνους).
Ο δημοσιογράφος πίσω από το MX-5
Η ιδέα για τη δημιουργία ενός μικρού roadster από τη Mazda δεν προέκυψε εν μια νυκτί. Αντιθέτως, η σύλληψή της έγινε μια δεκαετία πριν και πίσω από αυτήν κρύβεται ένας Αμερικανός δημοσιογράφος, συντάκτης τότε του περιοδικού Motor Trend και ειδικός στα Ιαπωνικά αυτοκίνητα, ονόματι Bob Hall.
Ο κύριος Hall λοιπόν, όταν ρωτήθηκε από τους ανθρώπους της Mazda για το ποιο θα έπρεπε να είναι το επόμενό τους αυτοκίνητο μετά το RX-7, εκείνος απάντησε, ένα προσιτό, ελαφρύ roadster, στα πρότυπα εκείνων που οι Βρετανοί συνήθιζαν να κατασκευάζουν. Σαν τις Lotus, τα Triumph και λοιπά της δεκαετίας του ’60-’70.
Δεδομένων των περιστάσεων, η ιδέα του Bob Hall πραγματικά άρεσε στους Ιάπωνες και δύο χρόνια αργότερα, o ίδιος προσελήφθη από την εταιρεία και εντάχθηκε στο σχεδιαστικό της τμήμα στη Ν. Καλιφόρνια.
Η αναπάντεχη επιτυχία
Το αυτοκίνητο κυκλοφόρησε πρώτα στις Η.Π.Α και στη συνέχεια στις άλλες ηπείρους. Τα πρώτα χρόνια, οι πωλήσεις του ΜΧ-5 ήταν οι διπλάσιες από αυτές που η Μazda υπολόγιζε. Μέχρι το 1998 όπου η δεύτερη γενιά παρουσιάστηκε, η εταιρεία είχε πουλήσει 400.000 περίπου αυτοκίνητα και πλέον το μικρό ΜΧ-5 είχε ήδη περάσει στο πάνθεον της αυτοκίνησης. Το κοινό έπινε νερό στο όνομά του.