Ποια Αυτοκίνητα είναι Euro 5 και Euro 6 και Πώς τα Ξεχωρίζεις;

Εκπομπές ρύπων. Αυτή είναι η κύρια στρατηγική της αυτοκινητοβιομηχανίας. Η περιβαλλοντική επιβάρυνση που επιφέρουν τα αυτοκίνητα είναι φλέγον ζήτημα.

Όλοι αναφέρονται στο διοξείδιο του άνθρακα και στο πόσα γραμμάρια/χιλιόμετρο στέλνει στην ατμόσφαιρα το εκάστοτε αυτοκίνητο. Οι νόρμες που υπαγορεύουν τις κινήσεις των εταιριών ταξινομούνται ως Euro και οι δυο πιο πρόσφατες εκτελέσεις, μπορούν να προκαλέσουν σύγχυση εν όψει αγοράς μεταχειρισμένου αυτοκινήτου.

Ποιες είναι οι διατάξεις που χαρακτηρίζουν τα αυτοκίνητα Euro 6 με τα Euro 5 και τον διαχωρισμό μεταξύ βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων κινητήρων. Ως ρύπος ορίζεται η ουσία που επιβαρύνει το περιβάλλον, επιδρώντας μολυντικά στη σύσταση της ατμόσφαιρας, των υδάτινων πόρων ή της γεωφυσικής του περιβάλλοντος. Το διοξείδιο του άνθρακα που κυριαρχεί στην αντιρρυπαντική βαθμονόμηση των αυτοκινήτων δεν θεωρείται ρύπος, αλλά αέριο που συμβάλει στο φαινόμενο του θερμοκηπίου. Τυπικά, δηλαδή, δεν μολύνει το περιβάλλον, αλλά επιβαρύνει την εύρυθμη λειτουργία του.

Τα πετρελαιοκίνητα στο προσκήνιο

Αρχικά το Euro 1 δεν προέβλεπε διαφορετικά όρια μεταξύ βενζίνης, ούτε προσμετρούσε τα μικροσωματίδια ως ρυπογόνο συστατικό.

Το Euro 2, διαφοροποιώντας βενζίνη και ντίζελ, για να ακολουθήσει το Euro 3, βάζοντας αντιρρυπαντικής επιτήρησης τους πετρελαιοκινητήρες. Τα ιδιαιτέρως βλαβερά μικροσωματίδια, το μονοξείδιο του άνθρακα και το οξείδιο του αζώτου μπήκαν σε πολύ αυστηρά πλαίσια, με τους κατασκευαστές να εξαναγκάζονται στην χρήση ειδικών φίλτρων για τον περιορισμό των μικροσωματιδίων.

To Euro 4 ήταν αυτό που πραγματικά έβαλε τα ντίζελ στον «ίσιο δρόμο», καθώς και μόνο η μέτρηση των μικροσωματιδίων ήταν η πιο αυστηρή που έχουμε δει μέχρι σήμερα. Τα 0.025 γρ/χλμ ήταν μια τιμή που ελάχιστα μοντέλα κατάφεραν να πετύχουν, για αυτό και στα Euro 5 και 6 ανέβηκε στα 0.045 γρ/χλμ.

Τι είναι το Euro 5 και το Euro 6;

Το Euro 5 τέθηκε σε ισχύ τον Σεπτέμβριο του 2009 ενώ από τον ίδιο μήνα του 2014, κάθε καινούργιο αυτοκίνητο θα πρέπει να τηρεί τις αυστηρότερες διατάξεις Euro 6. Μάλιστα δεν ήταν λίγοι οι κατασκευαστές που διαμαρτυρήθηκαν για τα στενά όρια, μέσα στα οποία τους επιτρέπει να κινηθούν. Αρκετοί έχουν κατά καιρούς υποστηρίξει πως το Euro 6 πρεσβεύει μια άτυπη απαγόρευση των πετρελαιοκινητήρων.

Φυσικά κάτι τέτοιο δεν ισχύει -όχι πλήρως, δηλαδή-, με τον όλο ντόρο να προκαλείται εξαιτίας του μέσου όρου που πρέπει να καλύψουν.

Η έννοια του μέσου όρου στόλου είναι επιγραμματικά, το πόσο ρυπαίνει μια αυτοκινητοβιομηχανία μέσω της γκάμας της. Μέχρι το 2014, το 80% του εταιρικού στόλου μιας αυτοκινητοβιομηχανίας δεν έπρεπε να ξεπερνάει τα 130γρ CO2/χλμ. Από το 2015, και αφού μεσολάβησε ένας χρόνος προσαρμογής στα πρότυπα του Euro 6, το ποσοστό αυτό ανέβηκε στο ολοκληρωτικό 100%.

Πότε είμαι παράνομος;

«Όταν δεν περάσει ΚΤΕΟ το αυτοκίνητο» είναι η απάντηση. Τα Euro 5 και 6 βρίσκονται αρκετά κοντά στις προδιαγραφές. Μας ενδιαφέρει η άδεια πρώτης κυκλοφορίας, δηλαδή. Τα μεταχειρισμένα μπορούν να κυκλοφορούν ελεύθερα, ανεξαρτήτως Euro, αρκεί να περνάνε τους τυποποιημένους ελέγχους. Για να συμβεί αυτό, συνήθως απαιτείται Euro 4 και πάνω.

Το ζήτημα προκύπτει με τα τέλη κυκλοφορίας. Τα αυτοκίνητα με ημερομηνία πρώτης κυκλοφορίας 1/11/2010 και μετά, φορολογούνται βάσει ρύπων. Όσο πιο σύγχρονο το μοντέλο (και το επακόλουθο Euro) τόσο λιγότερο πληρώνει.

Πώς τα ξεχωρίζω;

Στην άδεια κυκλοφορίας αναγράφεται το περιβαλλοντικό ποιόν του αυτοκινήτου. Τα οχήματα που πληρούν τους κανονισμούς της οδηγίας 715/2007 ή 692/2008 ή 566/2011 ή 459/2012 έχουν στην θέση V9 του εντύπου της άδειας κυκλοφορίας ένα από αυτά τα στοιχεία συνοδευόμενα με έναν από τους λατινικούς χαρακτήρες A,B,C…έως Μ τα οποία το κατηγοριοποιούν ως τεχνολογίας EURO 5. Κρατάμε στο μυαλό μας: από Α εως Μ υπάγεται στα Euro 5.

Με ποιο δεν πληρώνω;

Πλέον δύσκολα αποφεύγει κανείς την επιβάρυνση στα τέλη κυκλοφορίας.

Μέχρι πριν λίγα χρόνια το «αφορολόγητο» ήταν στα 100 γρ CO2/χλμ. Σήμερα τα πράγματα είναι πολύ δύσκολα για όλα τα μοντέλα, με τα υβριδικά να διατηρούν το προβάδισμα. Μέχρι τα 89 γρ/χλμ τα τέλη κυκλοφορίας είναι μηδενικά.  Από τα 90 γρ/χλμ και πάνω, ισχύει η κλιμακωτή επιβάρυνση βάσει εκπομπών CO2 -και όχι «εκπομπών ρύπων», όπως έχει καθιερωθεί.