Ποια Αυτοκίνητα είναι Euro 5 και Euro 6 και Πώς τα Ξεχωρίζεις;

Εκπομπές ρύπων. Αυτή είναι η κύρια κατεύθυνση της αυτοκινητοβιομηχανίας. Η περιβαλλοντική επιβάρυνση που επιφέρουν τα αυτοκίνητα είναι μεγάλο ζήτημα.

Όλοι αναφέρονται στο διοξείδιο του άνθρακα και στο πόσα γραμμάρια/χιλιόμετρο στέλνει στην ατμόσφαιρα το εκάστοτε αυτοκίνητο. Οι ταξινομήσεις ονομαζονται Euro και οι δυο πιο πρόσφατες εκτελέσεις, προκαλούν σύγχυση στην αγορά μεταχειρισμένου αυτοκινήτου.

Ποιες είναι οι διατάξεις που χαρακτηρίζουν τα αυτοκίνητα Euro 6 με τα Euro 5 και τον διαχωρισμό μεταξύ βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων κινητήρων. Ως ρύπος ορίζεται η ουσία που επιβαρύνει το περιβάλλον, επιδρώντας μολυντικά στη σύσταση της ατμόσφαιρας, των υδάτινων πόρων ή της γεωφυσικής του περιβάλλοντος. Το διοξείδιο του άνθρακα που κυριαρχεί στην αντιρρυπαντική βαθμονόμηση των αυτοκινήτων δεν θεωρείται ρύπος, αλλά αέριο που συμβάλει στο φαινόμενο του θερμοκηπίου. Τυπικά, δηλαδή, δεν μολύνει το περιβάλλον, αλλά επιβαρύνει την εύρυθμη λειτουργία του.

Τα πετρελαιοκίνητα στο προσκήνιο

Euro 1 δεν προέβλεπε διαφορετικά όρια μεταξύ βενζίνης, ούτε προσμετρούσε τα μικροσωματίδια ως ρυπογόνο συστατικό.

Το Euro 2, διαφοροποιώντας βενζίνη και ντίζελ, για να ακολουθήσει το Euro 3, βάζοντας αντιρρυπαντικής επιτήρησης τους πετρελαιοκινητήρες. Τα ιδιαιτέρως βλαβερά μικροσωματίδια, το μονοξείδιο του άνθρακα και το οξείδιο του αζώτου μπήκαν σε πολύ αυστηρά πλαίσια, με τους κατασκευαστές να χρησιμοποιουν ειδικά φίλτρα για τον περιορισμό των μικροσωματιδίων.

To Euro 4 ήταν αυτό που πραγματικά έβαλε τα ντίζελ στον «σωστό δρόμο», την μέτρηση των μικροσωματιδίων. Τα 0.025 γρ/χλμ ήταν μια τιμή που ελάχιστα μοντέλα κατάφεραν να πετύχουν, για αυτό και στα Euro 5 και 6 ανέβηκε στα 0.045 γρ/χλμ.

Τι είναι το Euro 5 και το Euro 6;

Το Euro 5 τέθηκε σε ισχύ τον Σεπτέμβριο του 2009 ενώ από τον ίδιο μήνα του 2014, κάθε καινούργιο αυτοκίνητο θα πρέπει να τηρεί τις αυστηρότερες διατάξεις Euro 6. Μάλιστα δεν ήταν λίγοι οι κατασκευαστές που διαμαρτυρήθηκαν για τα στενά όρια, μέσα στα οποία τους επιτρέπει να κινηθούν. Αρκετοί έχουν υποστηρίξει πως το Euro 6 πρεσβεύει μια άτυπη απαγόρευση των πετρελαιοκινητήρων.

Φυσικά κάτι τέτοιο δεν ισχύει, με τον όλο ντόρο να προκαλείται εξαιτίας του μέσου όρου που πρέπει να καλύψουν.

Η έννοια του μέσου όρου στόλου είναι επιγραμματικά, το πόσο ρυπαίνει μια αυτοκινητοβιομηχανία μέσω της γκάμας της. Μέχρι το 2014, το 80% του εταιρικού στόλου μιας αυτοκινητοβιομηχανίας δεν έπρεπε να ξεπερνάει τα 130γρ CO2/χλμ. Από το 2015, και αφού μεσολάβησε ένας χρόνος προσαρμογής στα πρότυπα του Euro 6, το ποσοστό αυτό ανέβηκε στο ολοκληρωτικό 100%.

Πώς τα ξεχωρίζω;

Στην άδεια κυκλοφορίας αναγράφεται το περιβαλλοντικό ποιόν του αυτοκινήτου. Τα οχήματα που πληρούν τους κανονισμούς της οδηγίας 715/2007 ή 692/2008 ή 566/2011 ή 459/2012 έχουν στην θέση V9 του εντύπου της άδειας κυκλοφορίας ένα από αυτά τα στοιχεία συνοδευόμενα με έναν από τους λατινικούς χαρακτήρες A,B έως Μ τα οποία το κατηγοριοποιούν ως τεχνολογίας EURO 5. Κρατάμε στο μυαλό μας: από Α εως Μ υπάγεται στα Euro 5.

Ακομα και αν μπερδευεστε, μπορειτε να επικοινωνησετε μαζι μας και να σας βοηθησουμε.

Με ποιο δεν πληρώνω;

Πλέον δύσκολα αποφεύγει κανείς την επιβάρυνση στα τέλη κυκλοφορίας.

Μέχρι πριν λίγα χρόνια το «αφορολόγητο» ήταν στα 100 γρ CO2/χλμ. Σήμερα μόνο τα υβριδικά να διατηρούν το προβάδισμα. Μέχρι τα 89 γρ/χλμ τα τέλη κυκλοφορίας είναι μηδενικά.  Από τα 90 γρ/χλμ και πάνω, ισχύει η κλιμακωτή επιβάρυνση βάσει εκπομπών CO2.