Πόσο Συχνά Πρέπει να Αλλάζεις Λάδια;

Πόσο συχνά πρέπει να γίνεται η αλλαγή λαδιών του κινητήρα είναι μια απορία που όλοι την έχουμε.

Τα αλλάζεις στην ημερομηνία του προγραμματισμένου service, ή μήπως είναι καλύτερο να κάνεις την αλλαγή νωρίτερα;

Όπως και με όλες τις λειτουργίες του αυτοκινήτου, έτσι και η συντήρηση ακούει καλύτερα στις διαταγές του κατασκευαστή του.

Οι κατασκευαστές εκπονούν το πρόγραμμα συντήρησης για το εκάστοτε μοντέλο, έχοντας εκατομμύρια χιλιομέτρων εξέλιξης «στην πλάτη» και κάτω υπό όλες τις συνθήκες. Αναμενόμενο είναι να ορίσουν το βέλτιστο χρονοδιάγραμμα αλλαγής λαδιών, αλλά και των λοιπών παραμέτρων των service.

Η εξέλιξη των συνθετικών λαδιών έχει αυξήσει θεαματικά τα μεσοδιαστήματα αλλαγής. Από το πολύ 10.000 χιλιόμετρα- πλέον η βάση οριοθετείται στις 15.000 χιλιόμετρα. Αναλόγως με τον κατασκευαστή και το μοντέλου μπορεί να είναι μέχρι τις 20.000 χιλιόμετρα.

Αυτό όμως δεν σημαίνει πως οι οδηγίες του εγχειριδίου χρήσης θα πρέπει να αντιμετωπίζονται ως κάνονας. Η χιλιομετρική καταμέτρηση είναι ένας τρόπος υπολογισμού. Ο άλλος είναι η χρονική διάρκεια. Μπορεί, δηλαδή, να ενδιαφέρεσαι για ένα μεταχειρισμένο αυτοκίνητο που έχει διανύσει 12.000 χιλιόμετρα σε 2 χρόνια. Εφόσον το έχεις ελέγξει προβαίνεις στην αγορά του. Εδώ πρέπει να ξέρεις

Το manual συντήρησης αναφέρει είτε την απόσταση σε χιλιόμετρα, είτε σε χρόνο που θα πρέπει να μεσολαβεί μεταξύ της κάθε αλλαγής λαδιών. Συνήθως το 1 έτος είναι το ιδανικό διάστημα, καθότι ακόμα κι αν ένα αυτοκίνητο δεν «γράφει» χιλιόμετρα, η μερική -ή ολική, σε αυτοκίνητα με κατατεθειμένες πινακίδες ας πούμε- απραξία, γεμίζει τον κινητήρα με σκόνη και λοιπές ρυπαντικές ουσίες, οι οποίες περνάνε και στο λάδι.

Παρόλα  αυτά, διαφορετικό είναι να γίνουν 15-20.000 χιλιόμετρα σε εθνικό δίκτυο, και διαφορετικό είναι να γίνουν 10.000 στην κίνηση της πόλης. Στην πρώτη περίπτωση η καταπόνηση είναι σαφώς μικρότερη.

Στο εγχειρίδιο χρήσης του αυτοκινήτου υπάρχει πίνακας, στον οποίο ο κατασκευαστής ορίζει «ειδικές συνθήκες οδήγησης».

Αναλόγως περίστασης, οι αλλαγές λαδιών ενδέχεται να προγραμματίζονται κάθε 7.500 χιλιόμετρα ή 6 μήνες. Σε γενικές γραμμές δεν βλάπτει να αλλάζεις τα λάδια νωρίτερα, αλλά έχοντας κατά νου το μέτρο.

Έρευνες που πραγματοποιήθηκαν στις Η.Π.Α. το 2011, έδειξαν πως το 51% των Αμερικανών θεωρούσαν πως έπρεπε να αλλάζουν λάδια κάθε 5.000 χιλιόμετρα, ανεξαρτήτως κατασκευαστή και μοντέλου! Με άλλα λογια, μεταφραζόταν σε επιπλέον 38 εκατομμύρια βαρέλια λαδιού ετησίως.

Μία αλλαγή λαδιών που θα γίνει στις 10, ή ακόμα και τις 8.000, σε ένα αυτοκίνητο που ταλαιπωρείται στην πόλη είναι πέρα για πέρα καλοδεχούμενη.

Προσοχή στις καθυστερήσεις

Το ίδιο ισχύει και για τις απόψεις που υποστηρίζουν πως τα σύγχρονα λάδια είναι τόσο ανθεκτικά, που μπορείς να αργήσεις την αλλαγή για 5-10.000 χιλιόμετρα.

Πράγματι, τα συνθετικά λάδια έχουν αυξήσει θεαματικά τα διαστήματα μεταξύ των service. Το να αλλάξεις τα λάδια στις 17 ή στις 22, αντί για τις 15 ή τις 20.000 αντίστοιχα, δεν είναι ιδιαίτερα επιζήμιο για το μοτέρ. Καλό είναι να αποφεύγονται οι καθυστερήσεις μεταξύ των service, αλλά αν δεν υπάρχει εναλλακτική δεν χρειάζεται να ζεις με τον φόβο ότι μια μέρα ο κινητήρας θα σταματήσει να λειτουργεί.

Έλεγξε τα λάδια μόνοι σας!

Ανοίγουμε την τάπα του λαδιού, πάντα με τον κινητήρα σβηστό και εξετάζουμε την απόχρωση. Εφόσον διατηρεί μια χρυσαφί απόχρωση, δεν υπάρχει κανένας λόγος ανησυχίας. Ακόμα κι αν δεν φαίνεται ακριβώς σαν καινούργιο, καθώς με την χρήση είναι αναμενόμενη μια πιο σκουρόχρωμη εμφάνιση. Στα πετρέλαια δεν ισχύει αυτό. το χρώμα θα μαυρίσει στα πρώτα 1500 χιλιόμετρα

Εάν, όμως, το λάδι είναι «κατάμαυρο» σημαίνει πως πρέπει να επισκεφθείς συνεργείο ή βενζινάδικο άμεσα! Το ταλαιπωρημένο λάδι χάνει τις ιδιότητές του, λεπταίνοντας το στρώμα που μεσολαβεί μεταξύ των κινούμενων μερών. Αν δεις μαύρο λάδι και το αμελήσεις, αφήνεις τον κινητήρα με ένα λιπαντικό το οποίο εκτελεί σε μειωμένο βαθμό τα καθήκοντά του.

Αυτό σημαίνει πως σε κάποια σημεία, τα κινούμενη μέρη του μοτέρ ενδέχεται να έρθουν σε απευθείας επαφή. Στον θάλαμο καύσης, για παράδειγμα, μπορεί να δημιουργηθούν εστίες προανάφλεξης, τα γνωστά «πειράκια». Το καύσιμο, δηλαδή, αναφλέγεται πριν το Άνω Νεκρό Σημείο, ατάκτως και ανισομερώς.

Πέρα από την αυξημένη κατανάλωση, ο κινητήρας λειτουργεί σε συνθήκες μερικής/τοπικής υπερθέρμανσης.Ακόμα και ολοκαίνουργιο να δείχνει το λάδι, ωστόσο, δεν αποκλείεται να επιφυλάσσει εκπλήξεις! Η αυξημένη τριβή οδηγεί σε μεγαλύτερη αντίσταση, άρα και επιπλέον δαπάνη σε καύσιμο.

Συμπέρασμα

Δεν είναι κακό να εμπιστεύεσαι τον κατασκευαστή και τις αισθήσεις σου.Ούτε να προνοείς.

Εμείς προτείνουμε το εξής πινακάκι

Έχε υπόψιν ένα ενδεικτικό χρονοδιάγραμμα:

  • 10-15.000 χιλιόμετρα για τα πλήρως συνθετικά λάδια
  • 5-10 τα μερικώς συνθετικά (synthetic base)
  • 5-7.5 τα ορυκτέλαια (mineral, σε πολύ παλιά μεταχειρισμένα)