Σύστημα Τροφοδοσίας Καυσίμου. Όλα Όσα Πρέπει Να Ξέρετε.

Γιατί η τροφοδοσία καυσίμου είναι τόσο σημαντική;

Όλοι οι κινητήρες εσωτερικής καύσης (βενζίνης) χρειάζονται 3 απαραίτητα στοιχεία για να λειτουργήσουν:

  • Αέρα
  • Καύσιμο
  • Σπινθήρα

Το σύστημα τροφοδοσίας καυσίμου μέσα σε αυτή τη διαδικασία, παίζει σημαντικό ρόλο για την εύρυθμη λειτουργία του κινητήρα διότι διανέμεται το καύσιμο που χρειάζεται. Μια αστοχία ή ένα σφάλμα στα μέρη της τροφοδοσίας καυσίμου του αυτοκινήτου, έχει τα καταστροφικά συμπτώματα. Ας γίνουμε όμως πιο συγκεκριμένοι.

Ντεπόζιτο καυσίμου

Βασικά είναι το δοχείο που αποθηκεύει το καύσιμο. Όταν πηγαίνεις στο βενζινάδικο και γεμίζεις το αυτοκίνητο, το καύσιμο χύνεται απευθείας στο ντεπόζιτο. Στο ντεπόζιτο υπάρχει ένας αισθητήρας όπου στέλνει σήμα στο όργανο που βλέπουμε στο κοντέρ και μας δείχνει πόσο καύσιμο υπάρχει στο ντεπόζιτο. Πλέον μέσα στο ντεπόζιτο βρίσκεται η αντλία καυσίμου (ή τρόμπα καυσίμου) και διαθέτει περισσότερα συστήματα ελέγχου των ρύπων για να αποτρέψει τις αναθυμιάσεις.

Αντλία καυσίμου

Στα σύγχρονα αυτοκίνητα, η αντλία καυσίμου όπως αναφέραμε και πιο πάνω, βρίσκεται μέσα στο ντεπόζιτο, ενώ παλαιότερα βρισκόταν προσκολλημένη στον κινητήρα. Αν λοιπόν η αντλία καυσίμου βρίσκεται μέσα στο ντεπόζιτο ή πάνω στο πλαίσιο, τότε είναι ηλεκτρική και λειτουργεί από την μπαταρία του αυτοκινήτου. Εκείνες που βρίσκονται στον κινητήρα χρησιμοποιούν την κινητική ενέργεια του κινητήρα για να αντλήσουν το καύσιμο και συνήθως κινούνται από τον εκκεντροφόρο ή το στροφαλοφόρο άξονα.

Φίλτρο καυσίμου

Ένα καθαρό φίλτρο καυσίμου παίζει εξαιρετικά σημαντικό ρόλο για την μακροζωϊα και την απόδοση ενός κινητήρα. Τα μπεκ ψεκασμού (αλλά και τα καρμπιρατέρ) στις άκρες που εκχύνουν το καύσιμο έχουν πολύ μικρά ανοίγματα τα οποία είναι εύκολο να βουλώσουν, οπότε το φιλτράρισμα του καυσίμου είναι κομβικής σημασίας.

Τα φίλτρα καυσίμων είναι αναλώσιμα εξαρτήματα, εξωτερικά είναι κατασκευασμένα από ατσάλι ή συνθετικά υλικά και στο εσωτερικό τους υπάρχουν στοιχεία χαρτιού τα οποία φιλτράρουν το καύσιμο.

Μπεκ ψεκασμού

Τα μπεκ ψεκασμού ελέγχονται ηλεκτρονικά από την ECU του εγκεφάλου και στέλνουν το μείγμα καυσίμου-αέρα σε σωστή αναλογία και την κατάλληλη στιγμή. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να μειωθούν οι εκπομπές ρύπων των κινητήρων και να επιτευχθεί χαμηλότερη οικονομία καυσίμου.

Συχνά προβλήματα στην τροφοδοσία καυσίμου

Το πιο συχνό πρόβλημα που αντιμετωπίζει ένα αυτοκίνητο στο σύστημα τροφοδοσίας του είναι το βουλωμένο φίλτρο καυσίμου. Για να το αποφύγεις, σιγουρέψου ότι ακολουθείς τις οδηγίες του κατασκευαστή για την αντικατάσταση του φίλτρου. Τις οδηγίες αυτές θα τις βρεις στο εγχειρίδιο συντήρησης του αυτοκινήτου.

Τα συμπτώματα ενός βουλωμένου φίλτρου βενζίνης είναι:

  • Ο κινητήρας δυσκολεύεται να πάρει μπρος
  • Ο κινητήρας δεν αποδίδει τα μέγιστα
  • Αναμμένη λυχνία «check engine»

Ένα άλλο συχνό πρόβλημα είναι η ελαττωματική αντλία καυσίμου. Αν ο κινητήρας δεν παίρνει μπρος ή  κατά τη διάρκεια της οδήγησης σβήνει, ένα πιθανό αίτιο είναι η αντλία καυσίμου. Πλέον όλα τα αυτοκίνητα έχουν ηλεκτρονικές αντλίες καυσίμου πράγμα που σημαίνει ότι όταν γυρνάς το κλειδί στη μίζα προς την πρώτη σκάλα, πριν μπει σε λειτουργία ο κινητήρας, μπορείς να ακούσεις έναν ηλεκτρονικό ήχο ο οποίος υποδηλώνει ότι η αντλία ενεργοποιείται. Αν δεν ακούς αυτόν τον ήχο, επίσης υπάρχει πρόβλημα και θα πρέπει να ελεγχθεί εκτενώς. Σε αυτή την περίπτωση, το πρόβλημα θα πρέπει να εξεταστεί από κάποιον έμπιστο μηχανικό και να ακολουθήσουν οι κατάλληλες κινήσεις.

Τέλος, ένα άλλο πρόβλημα στο σύστημα τροφοδοσίας μπορεί να είναι τα βρόμικα μπεκ ψεκασμού. Με το πέρασμα του χρόνου, τα μπεκ συγκεντρώνουν μικροσωματίδια που τα εμποδίσουν να ψεκάσουν στη σωστή ποσότητα το μείγμα αέρα-καυσίμου. Μια λύση για το παραπάνω πρόβλημα είναι η εξής: Όταν σταματήσεις για ανεφοδιασμό σε βενζινάδικο, πρόσθεσε στο ντεπόζιτο της βενζίνης ένα προϊόν καθαρισμού για τα μπεκ ψεκασμού. Θα το βρεις σε όλα τα γνωστά πρατήρια με κόστος περίπου στα 5 με 7€.