
22 Ιαν Βενζίνη ή Πετρέλαιο: Τι να αγοράσω;
Δεν υπάρχει σωστό και λάθος στο ερώτημα “βενζίνη ή πετρέλαιο;”.
Υπάρχουν μόνο προϋποθέσεις.
Μέχρι και πριν δύο χρόνια (το 2016), οι περισσότεροι αγοραστές στην Ελλάδα ζητούσαν μανιωδώς ένα αυτοκίνητο diesel. Το ποσοστό ζήτησης στα καινούρια αυτοκίνητα με πετρελαιοκινητήρες τότε είχε εκτοξευθεί στο 72% της συνολικής αγοράς!
Λίγο όμως τα αυστηρότερα ευρωπαϊκά πρότυπα των εκπομπών ρύπων, λίγο το σκάνδαλο dieselgate του ομίλου Volkswagen, σήμερα πλέον, σύμφωνα με στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ και της ΣΕΑΑ (2018), το ποσοστό αυτό έπεσε και οι κινητήρες βενζίνης απέκτησαν ξανά το προβάδισμα με 54,4%.
Γιατί όμως όλοι ήθελαν ένα diesel;
Μα είναι πασιφανές: Η χαμηλή κατανάλωση…
Η γενικότερη αντίληψη που επικρατούσε (και επικρατεί) για τα πετρελαιοκίνητα είναι ότι καταναλώνουν λιγότερο καύσιμο και έχουν χαμηλότερα έξοδα κίνησης.
Αυτά όντως είναι ορισμένα από τα πλεονεκτήματα των diesel, οι καταναλωτές όμως πρέπει να είναι ενήμεροι για κάθε όψη του νομίσματος.
Αυτή την ενημέρωση σχετικά με τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα της “βενζίνης” και του “πετρελαίου” εν έτη 2019, καλούμαστε να καλύψουμε σε αυτό το άρθρο.
Πάμε λοιπόν να τα βάλουμε όλα σε μια σειρά, έτσι ώστε όταν έρθει η ώρα να αγοράσεις το επόμενό σου αυτοκίνητο, να πάρεις την πιο σωστή απόφαση!
Βενζίνη ή πετρέλαιο λοιπόν;
Η απόφαση είναι δική σου!
Πάμε να δούμε βήμα-βήμα, τον αντίκτυπο που έχει το κάθε καύσιμο στην τσέπη σου!
Ξεκινάμε!
Έξοδα κίνησης
Αν διανύεις καθημερινά πολλά χιλιόμετρα ή χρησιμοποιείς το αυτοκίνητο ως εργαλείο για τη δουλειά σου, το τελευταίο πράγμα που θα ήθελες να κάνεις είναι να βρίσκεσαι συνέχεια στο βενζινάδικο.
Όταν λέμε πολλά χιλιόμετρα, εννοούμε πάνω από 50 την ημέρα.
Σε μια τέτοια περίπτωση, δεν τίθεται καμία αμφιβολία πως τα diesel αποτελούν τη σοφότερη επιλογή, καθώς η μέση κατανάλωση καυσίμου είναι έως και 30% κάτω από εκείνη των βενζινοκινητήρων.
Εκτός από τη χαμηλή κατανάλωση όμως, είναι και το χαμηλό κόστος του καυσίμου. Για παράδειγμα, τη στιγμή που γράφεται αυτό το άρθρο, η μέση τιμή της βενζίνης στην Αττική είναι 1,61€ ανά λίτρο και του πετρελαίου 1,39€ ανά λίτρο.
Το κόστος του πετρελαίου είναι μικρότερο και αυτό σημαίνει ότι τα έξοδα κίνησης θα είναι εξίσου χαμηλότερα, άρα ο νικητής σε αυτή την πρώτη αναμέτρηση είναι το diesel.
Κόστος αγοράς αυτοκινήτου
Το πιο προφανές κόστος που πρέπει να αναλογιστείς αφορά την αγορά του αυτοκινήτου, πόσο θα στοιχήσει δηλαδή.
Τα αυτοκίνητα βενζίνης, παραδοσιακά, θα τα βρεις πιο φθηνά από τα αντίστοιχα με κινητήρα πετρελαίου και η διαφορά τους θα είναι τάξεως των 1.000€ έως και 5.000€. Αυτό το έξτρα κόστος που θα πληρώσεις για τα diesel, θεωρητικά θα το αποσβέσεις με τη χαμηλότερη κατανάλωση και τη χαμηλή τιμή του λίτρου στο πετρέλαιο κίνησης.
Όμως, όπως είπαμε και στην παραπάνω κατηγορία, αν δεν διανύεις πολλά χιλιόμετρα (πάνω από 18.000 χλμ ανά έτος) ή δεν πρόκειται να κρατήσεις το αυτοκίνητο για πολλά χρόνια, δεν αξίζει να επιλέξεις diesel καθώς δεν θα έχεις κάποιο ουσιαστικό κέρδος.
Γι’αυτό και σε αυτή τη μάχη, τα αυτοκίνητα με βενζινοκινητήρα ισοφαρίζουν τα diesel λόγω του φθηνότερου κόστους αγοράς.
Κόστος συντήρησης
Όσον αφορά τη συντήρηση, οι κινητήρες diesel είναι πιο ανθεκτικοί από τους βενζινοκινητήρες, πράγμα που σημαίνει ότι αν επιλέξεις ένα αυτοκίνητο με πετρελαιοκινητήρα, οι επισκέψεις στο συνεργείο δεν θα είναι συχνές.
Παρ’όλα αυτά, όταν έρθει εκείνη η ώρα, υπό ιδανικές συνθήκες (συνεπής συντήρηση, ανεφοδιασμό από πρατήρια με “καθαρό” καύσιμο) το κόστος συντήρησης ενός diesel είναι περίπου το ίδιο με αυτό ενός κινητήρα βενζίνης.
Αν όμως οι συνθήκες δεν είναι ιδανικές, στα diesel υπάρχει μεγαλύτερος κίνδυνος να προκύψει πιο σοβαρή και πολυέξοδη βλάβη.
Αν ένα αυτοκίνητο diesel δεν είναι καλά συντηρημένο, τότε ενδέχεται να προκύψουν μεγάλα έξοδα που δεν θα έχεις υπολογίσει. Ένα κλασικό παράδειγμα είναι το φίλτρο κατακράτησης μικροσωματιδίων, το λεγόμενο DPF, του οποίου η αντικατάσταση είναι ιδιαίτερα ακριβή. Αυτό πρέπει να είναι σε καλή κατάσταση και όχι βουλωμένο και βρόμικο.
Επίσης σημαντικό ρόλο παίζει η ποιότητα καυσίμου που μπαίνει στον κινητήρα.
Σε έναν κινητήρα βενζίνης μπορείς να προλάβεις τον κίνδυνο βάζοντας καλή βενζίνη από επιλεγμένο πρατήριο ή απλώς, 100άρα.
Στα diesel όμως είναι πιο δύσκολο αφού το καύσιμο είναι παντού το ίδιο. Επομένως, οι αντλίες πετρελαίου και όλα τα παρελκόμενα μέρη του αυτοκινήτου, όπως τα μπεκ ψεκασμού, καταπονούνται περισσότερο με το κακό καύσιμο.
Το αποτέλεσμα και πάλι είναι οι κοστοβόρες επισκευές.
Νικητής σε αυτή την κατηγορία, με μικρή διαφορά, είναι ο κινητήρας βενζίνης!
Αξία μεταπώλησης
Όπως αναφέραμε και στην εισαγωγή αυτού του άρθρου, το ποσοστό της ζήτησης των diesel αυτοκινήτων έχει μειωθεί σε σχέση με την προηγούμενη 2ετία-3ετία. Τότε, τα πετρελαιοκίνηττα είχαν σαφώς καλύτερη μεταπωλητική αξία σε σχέση με τα βενζινοκίνητα.
Σήμερα πλέον υπάρχει μια σχετική ισορροπία στην αγορά και το μερίδιο “βενζίνης vs πετρελαίου” είναι μοιρασμένο.
Παρόλα αυτά, η υποτίμηση της αξίας ενός αυτοκινήτου δεν εξατάται μόνο από το είδος καυσίμου. Υπάρχουν ακόμα 14 παράγοντες που επηρεάζουν τη μεταπωλητική αξία και καλό είναι να τους γνωρίζεις πριν αγοράσεις νέο αυτοκίνητο.
Όπως και να έχει όμως, παρά τις φήμες που υποστηρίζουν ότι τα diesel θα απαγορευτούν από τις ευρωπαϊκές πόλεις (το αναλύουμε πιο κάτω), τα αυτοκίνητα που κινούνται με πετρέλαιο διατηρούν τη μεταπωλητική τους αξία σταθερή, ίσως λίγο περισσότερο από τα αυτοκίνητα βενζίνης.
Γι’ αυτό και σε αυτή τη “μάχη” τα diesel προς το παρόν, παραμένουν νικητές.
Επιδόσεις στο δρόμο
Όσον αφορά τις επιδόσεις υπάρχουν σημαντικές διαφορές μεταξύ των δύο κινητήρων. Μπορεί τα τελευταία χρόνια οι diesel να έχουν εξελιχθεί ώστε να “στροφάρουν” ψηλά και να αποδίδουν αναλόγως, αυτό όμως δεν ισχύει για τα αυτοκίνητα δρόμου, αλλά μόνο για αγωνιστικές εκδόσεις.
Η πλεονεκτική διαφορά των diesel σε σχέση με τους βενζινοκινητήρες είναι ότι έχουν μεγάλο απόθεμα ροπής από τις χαμηλές στροφές χωρίς όμως μεγάλη διάρκεια στο φάσμα των στροφών, και χωρίς την άμεση απόκριση που έχουν οι κινητήρες βενζίνης.
Αυτό δεν σημαίνει όμως ότι δεν θα ευχαριστηθείς την οδήγηση με ένα diesel, θα το απολαύσεις, αλλά σε πιο χαμηλές ταχύτητες.
Αν η δοκιμασία ανάμεσα στους δύο κινητήρες ήταν ένας αγώνας αντοχής, τότε το diesel θα κέρδιζε άνετα τη μάχη.
Όχι τόσο λόγω της μεγαλύτερης αυτονομίας, αλλά κυρίως επειδή με τις χαμηλότερες ταχύτητες, οι δίσκοι, τα τακάκια και τα ελαστικά θα μπορούσαν να καλύψουν τη διπλάσια απόσταση από ότι σε ένα αυτοκίνητο με βενζινοκινητήρα, γιατί απλά θα καταπονούσαν λιγότερο τα παραπάνω εξαρτήματα.
Με ένα βενζινοκινητήρα όμως θα ευχαριστηθείς περισσότερο τις επιδόσεις. Αν σου αρέσει η ταχύτητα, δες τα σπορ αυτοκίνητα της Spotawheel!
Γκολ από τα αποδυτήρια για τους κινητήρες βενζίνης!
Συνοψίζοντας…
Καλύτερη επιλογή μεταξύ diesel και βενζίνης δεν υπάρχει!
Όλα εξαρτώνται από τις ανάγκες σου, δηλαδή τη χρήση που θέλεις να κάνεις, τα χιλιόμετρα που θα διανύεις ετησίως, τον τρόπο οδήγησης αλλά και για πόσα χρόνια υπολογίζεις να το κρατήσεις.
Με λίγα λόγια λοιπόν, τα σωστά κριτήρια για να αγοράσεις ένα diesel αυτοκίνητο και να αποσβέσεις το έξτρα κόστος που δαπάνησες κατά την αγορά του, είναι δύο:
- Να διανύεις πολλά χιλιόμετρα το χρόνο. Πόσα πολλά; Από 18.000 χλμ. και πάνω!
- Να θέλεις να το κρατήσεις για πολλά χρόνια. Αν σκοπεύεις να το κρατήσεις για 2-3 χρόνια και μετά το δώσεις, δεν θα δεις κάποια διαφορά στη τσέπη σου, αντιθέτως θα βγεις μάλλον χαμένος λόγω κόστους αγοράς
Και φυσικά, αν ισχύουν και τα δύο παραπάνω τότε το diesel είναι μάλλον η ιδανική επιλογή!
Σε άλλη περίπτωση, ένα βενζινοκίνητο θα σε βολέψει σε κάθε πτυχή της καθημερινότητάς σου!
Μην ξεχνάς άλλωστε ότι η τεχνολογία εξελίσσεται και πλέον οι αυτοκινητοβιομηχανίες κατασκευάζουν μικρούς και αποδοτικούς κινητήρες βενζίνης με πολύ χαμηλή κατανάλωση και υψηλές επιδόσεις.